26. marts 2014
Onsdag
kan kun blive en god dag. Kort skoledag og rollex til middag.
Courtney
bad os om at hjælpe med at rydde op og gøre skolen klar om morgenen. Lærerne
havde meget brug for vores hjælp. Hvor skulle vi vide det fra, når de ikke
siger det? Det plejer ikke at se sådan ud. Det havde de sagt i går på mødet.
Philippe
kom igen i god tid. Jeg spurgte ham, om han ville tegne ordene til
spellingtesten igen, men det ville han ikke. Han kunne dem. Hurtigt kørte vi
dem igennem. U er lidt svær, men ellers gik det super godt. Vi nåede lige en
smule lektier og så startede timen.
Courtney
har været lidt stresset igen i dag. Hun havde møder i går til klokken ti om
aftenen og har arbejdet hele natten på skolen. Det hjalp lidt op ad dagen. Det
var godt, at det var en kort dag.
Til
at starte med blev jeg i Courtneys klasse, for at hører, hvor hun ville have
mig. Men jeg nåede ikke at spørge. Hun spurgte, ikke helt så pænt, om jeg ikke
kunne gå ind i babyclass og hjælpe dem med at få styr på børnene. De larmede
helt vildt.
Derfor
startede jeg i babyclass. Efter mødet i går havde de andre lærere sagt, at de
virkelig manglede vores hjælp. Især derinde. Jeg har på ingen måde lyst til at
være derinde. Mildest talt syntes jeg, at det er r** kedeligt. Jeg gik bare
rundt og kiggede og hjalp et barn hist og her. De er heller ikke ligefrem gode
til at sige, vil du hjælpe her? Jeg
skal hele tiden selv spørge. Når jeg bliver for utålmodig går jeg.
Da
der var ro på børnene gik jeg ind til Courtney og spurgte, hvordan det gik der.
Det var tip top og roligt. Jeg gik op til Clare og hun ville gerne have min
hjælp med at organisere og sortere nogle papirer.
I
pausen snakkede jeg med Courtney. Jeg sagde, at det ikke var nemt at vide med
hensyn til, hvor hjælpen skulle bruges. Hun sagde, at vi godt måtte være mere
opmærksomme på om morgenen, hvor der lige er brug for hjælp, især oprydning. Vi
snakkede også om Philippe. Han laver stadig ikke lektier, men han sagde, at de
havde øvet spellingtest ordene og det kunne jeg godt forestille mig, eller også
har jeg gjort et godt stykke arbejde i går. Jeg hørte også, at Courtney spurgte
ham om ikke han lavede lektier derhjemme. Det gjorde han ikke. Han fik ikke
opmærksomheden, pladsen til det og hjælpen. Han sagde direkte, at hans mor
siger, at han er dum. Det gjorde ondt! Courtney og jeg snakkede om, at
problemet kunne være, at moren har opgivet ham. Men hun er også sikker på, at
hvis vi arbejder videre på denne måde, så kan han tage næste skridt til sommer.
Jeg håber! Vi snakkede også om planen efter, at Hannah og Camilla rejser. Det
bliver stresset! Der kommer en lærer til Courtneys klasse i maj. Så kan Courtney
være mere eller mindre fuldtidsdirektør. I juni skulle der komme en til at
hjælpe med at styrer skolen. Indenfor lærere, børn, studerende og sådan. Så
leder Courtney det daglige. Hun regner stærkt med, at der er en lærer til
Hannahs klasse, når Hannah rejser. Ellers skal Courtney selv undervise der.
Nogle
gange kan man godt se, at hun ikke er pædagog eller har de kompetencer der er
pædagogiske. Hendes tilgang til børn og andre mennesker. Hun kan altså virkelig
være strid engang i mellem. I ferien vil der være nogle dage, hvor vi skal være
på skole. Og organisere og gøre klar til børnene kommer tilbage. Hun var rigtig
glad for at have mig i hendes klasse, så jeg håber at få lov til at blive der.
Efter
pausen ville Courtney gerne have mig i hendes klasse. Der var stille og roligt
på legepladsen. Så efter at have spurgt Clare, om det var i orden at gå op og
lave arbejdet med organisering færdig, så sad jeg i hendes klasse. Jeg nåede
lige at blive færdig og gik ned til klassen. Courtney snakkede med Hannah udenfor.
Matematikken lå på bordet og jeg prøvede at gå i gang med at forklare, hvad de
skulle gøre. Der var desværre en opgave jeg ikke helt forstod. Fordi, at den
var så simpel, at den ikke gav mening. Jeg ville ellers gerne have sat dem
igang.
Courtney
kom og startede timen. Hun ville gerne have mig til at arbejde med Lucas og
Blayke. De laver noget arbejde, som er lettere. De skulle arbejde med klokken.
Jeg skulle gå ud og tegne og forklarer, hvordan det hang sammen. En masse kridt
og en cirkel. Så gik vi igang. Først prøvede jeg ud med ti minutter over to.
Det fattede de ikke. Det der med minutter. Jeg så på opgaven. Det var hel og
halv vi skulle arbejde med. Blayke gad i hvert fald ikke arbejde. Han ville
hellere se sommerfuglepupper i det lille legehus. Courtney var ovre for at
tjekke huset. Nogle af børnene var slået helt vildt ud. Philippe var igen ramt.
Hans ansigt, nakken og den ene arm. Hele hans nakke. Jeg havde sagt det til
Courtney. Børnene sagde, at hun havde set det, men jeg spurgte, om hun havde
set, at det voksede. Hun flåede trøjen af ham og han gik rundt i bar mave
resten af tiden. Det faldt også ned efter det. Men nu ryger legehuset også
siger hun.
Blayke
gik sin vej efter at have fået at vide, at vi skulle lave opgaven først og
derefter kunne se på pupper. Jeg tror til gengæld, at Lucas forstod det imens,
at vi lavede det. Men han skulle helst lave det på jorden med kridt før, at han
kunne gøre det. Sikke en udfordring at skulle arbejde med at undervise dem.
Hvordan lærer man lige børn klokken?!
Efter
dette var timen ikke slut endnu. Der var roligt i klassen og de lavede bare
mappeopgaver. Benitah havde ikke fået endnu. Jeg har snakket med Courtney, om
at begynde at læse med børnene. Det havde Nickie gjort før i tiden. Hvis ikke,
at jeg kedede mig ved det. Det var kun Ethan der havde kedet mig igår, hvor jeg
var blevet meget overrasket af Twalhas læsning. Philippe gik det også rigtig
godt med, så jeg havde nogle stykker, der ikke havde læst endnu. Jeg foreslog,
at jeg kunne læse med Benitah og det syntes Courtney, var en god ide. Godt
initiativ selv at tage. Benitah ville gerne læse to bøger. Den første gik godt,
hun er dygtig. Den anden var der nogle underlige ord i og det gik ikke nær så
godt. Det begyndte at kede mig. Der var langt igennem dem og hun ville ellers
gerne læse den færdig, men jeg kunne godt se, at den var sej at komme igennem.
Jeg foreslog hende, at jeg kunne læse det sidste. Som sagt så gjort. Jeg læste
bogen færdig og vi gik tilbage til klassen.
Courtney
ville kører direkte efter timen i dag fordi, at hun havde så meget arbejde og
ville undgå den time, hvor forældrene kommer og henter sine børn. Hun virker
til at føle sig forpligtet til at være der.
Jeg
gik ud for at spise rollex. Lækker mad! Derefter hjem med musik i ørene.
Jeg
skulle på apoteket for at have forkølelsessårs creme. Det var ellers noget af
et projekt i sig selv. De mente bestemt, at det var malaria, man kunne ikke
smører creme på munden, det er ikke sundt. Der var mange problemer. Og de
vidste ikke, hvad de skulle give mig mod det. Jeg havde sagt flere gange en
creme, som Anja sagde jeg kunne købe. Da jeg til sidst skrev den ned, så
fattede de det. 6 kroner for creme. Det lyder billigt.
Jeg
gik hjem. Fik airtime (taletid) og vand fra det lille marked. Da jeg kom hjem
ville jeg gå i bad, hvor jeg finder ud af, at min mave er fyldt med små blærer,
der egentlig minder om forkølelsessårs blærer. Anja mente ikke, at det kunne
være forkølelsessår. Det kunne være en reaktion på solen. Der var godt nok rødt
der, hvor det var, men nogle steder var ikke rødt før dette. Og det er jo snart
længe siden, at jeg har været i solen? Jeg tror, at det er pga. for megen creme,
fugt og varmen. Hun sagde, at jeg kunne tage på hospitalet. Men det gad jeg
faktisk ikke og ville lige se det an til i morgen.
Jeg
tog en antihistamin og faldt i søvn kort tid efter. Da jeg vågnede var det væk.
Men det var ligesom om, at det havde sovet, for nogle steder dukkede de stille
op igen.
Jeg
satser stadig på, at det er for megen creme. Min mave er i hvert fald dejlig
blød nu. Jeg havde også fået lidt på den ene kind, men det er heldigvis ikke
dukket op igen, endnu.
Aftensmaden
var omelet med tomat og bønner. Det var nu egentlig meget lækkert.
Resten
af aftenen tænkte jeg over kreative ideer til morsdags gaver. Det skal vi lave
i morgen. Courtney foreslog kort, så det arbejdede jeg ud fra.
Mine
ideer er lige nu:
Jeg
vil have børnene til at tegne en lille tegning på et stykke hvidt papir, som
bagefter klistres på et kort, som former en ramme omkring. Jeg vil gerne have
dem til at skrive mors dag øverst.
Bagefter
vil jeg gerne have, at de fortæller, hvad der skal stå i kortet. En voksen
skriver det ned og de skriver det af i kortet. Husk en masse hjerter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar