onsdag den 2. april 2014

Kort skoledag og rollex

26. marts 2014

Onsdag kan kun blive en god dag. Kort skoledag og rollex til middag.

Courtney bad os om at hjælpe med at rydde op og gøre skolen klar om morgenen. Lærerne havde meget brug for vores hjælp. Hvor skulle vi vide det fra, når de ikke siger det? Det plejer ikke at se sådan ud. Det havde de sagt i går på mødet.

Philippe kom igen i god tid. Jeg spurgte ham, om han ville tegne ordene til spellingtesten igen, men det ville han ikke. Han kunne dem. Hurtigt kørte vi dem igennem. U er lidt svær, men ellers gik det super godt. Vi nåede lige en smule lektier og så startede timen.

Courtney har været lidt stresset igen i dag. Hun havde møder i går til klokken ti om aftenen og har arbejdet hele natten på skolen. Det hjalp lidt op ad dagen. Det var godt, at det var en kort dag.
Til at starte med blev jeg i Courtneys klasse, for at hører, hvor hun ville have mig. Men jeg nåede ikke at spørge. Hun spurgte, ikke helt så pænt, om jeg ikke kunne gå ind i babyclass og hjælpe dem med at få styr på børnene. De larmede helt vildt.

Derfor startede jeg i babyclass. Efter mødet i går havde de andre lærere sagt, at de virkelig manglede vores hjælp. Især derinde. Jeg har på ingen måde lyst til at være derinde. Mildest talt syntes jeg, at det er r** kedeligt. Jeg gik bare rundt og kiggede og hjalp et barn hist og her. De er heller ikke ligefrem gode til at sige, vil du hjælpe her? Jeg skal hele tiden selv spørge. Når jeg bliver for utålmodig går jeg.

Da der var ro på børnene gik jeg ind til Courtney og spurgte, hvordan det gik der. Det var tip top og roligt. Jeg gik op til Clare og hun ville gerne have min hjælp med at organisere og sortere nogle papirer.

I pausen snakkede jeg med Courtney. Jeg sagde, at det ikke var nemt at vide med hensyn til, hvor hjælpen skulle bruges. Hun sagde, at vi godt måtte være mere opmærksomme på om morgenen, hvor der lige er brug for hjælp, især oprydning. Vi snakkede også om Philippe. Han laver stadig ikke lektier, men han sagde, at de havde øvet spellingtest ordene og det kunne jeg godt forestille mig, eller også har jeg gjort et godt stykke arbejde i går. Jeg hørte også, at Courtney spurgte ham om ikke han lavede lektier derhjemme. Det gjorde han ikke. Han fik ikke opmærksomheden, pladsen til det og hjælpen. Han sagde direkte, at hans mor siger, at han er dum. Det gjorde ondt! Courtney og jeg snakkede om, at problemet kunne være, at moren har opgivet ham. Men hun er også sikker på, at hvis vi arbejder videre på denne måde, så kan han tage næste skridt til sommer. Jeg håber! Vi snakkede også om planen efter, at Hannah og Camilla rejser. Det bliver stresset! Der kommer en lærer til Courtneys klasse i maj. Så kan Courtney være mere eller mindre fuldtidsdirektør. I juni skulle der komme en til at hjælpe med at styrer skolen. Indenfor lærere, børn, studerende og sådan. Så leder Courtney det daglige. Hun regner stærkt med, at der er en lærer til Hannahs klasse, når Hannah rejser. Ellers skal Courtney selv undervise der.

Nogle gange kan man godt se, at hun ikke er pædagog eller har de kompetencer der er pædagogiske. Hendes tilgang til børn og andre mennesker. Hun kan altså virkelig være strid engang i mellem. I ferien vil der være nogle dage, hvor vi skal være på skole. Og organisere og gøre klar til børnene kommer tilbage. Hun var rigtig glad for at have mig i hendes klasse, så jeg håber at få lov til at blive der.

Efter pausen ville Courtney gerne have mig i hendes klasse. Der var stille og roligt på legepladsen. Så efter at have spurgt Clare, om det var i orden at gå op og lave arbejdet med organisering færdig, så sad jeg i hendes klasse. Jeg nåede lige at blive færdig og gik ned til klassen. Courtney snakkede med Hannah udenfor. Matematikken lå på bordet og jeg prøvede at gå i gang med at forklare, hvad de skulle gøre. Der var desværre en opgave jeg ikke helt forstod. Fordi, at den var så simpel, at den ikke gav mening. Jeg ville ellers gerne have sat dem igang.

Courtney kom og startede timen. Hun ville gerne have mig til at arbejde med Lucas og Blayke. De laver noget arbejde, som er lettere. De skulle arbejde med klokken. Jeg skulle gå ud og tegne og forklarer, hvordan det hang sammen. En masse kridt og en cirkel. Så gik vi igang. Først prøvede jeg ud med ti minutter over to. Det fattede de ikke. Det der med minutter. Jeg så på opgaven. Det var hel og halv vi skulle arbejde med. Blayke gad i hvert fald ikke arbejde. Han ville hellere se sommerfuglepupper i det lille legehus. Courtney var ovre for at tjekke huset. Nogle af børnene var slået helt vildt ud. Philippe var igen ramt. Hans ansigt, nakken og den ene arm. Hele hans nakke. Jeg havde sagt det til Courtney. Børnene sagde, at hun havde set det, men jeg spurgte, om hun havde set, at det voksede. Hun flåede trøjen af ham og han gik rundt i bar mave resten af tiden. Det faldt også ned efter det. Men nu ryger legehuset også siger hun.
Blayke gik sin vej efter at have fået at vide, at vi skulle lave opgaven først og derefter kunne se på pupper. Jeg tror til gengæld, at Lucas forstod det imens, at vi lavede det. Men han skulle helst lave det på jorden med kridt før, at han kunne gøre det. Sikke en udfordring at skulle arbejde med at undervise dem. Hvordan lærer man lige børn klokken?!

Efter dette var timen ikke slut endnu. Der var roligt i klassen og de lavede bare mappeopgaver. Benitah havde ikke fået endnu. Jeg har snakket med Courtney, om at begynde at læse med børnene. Det havde Nickie gjort før i tiden. Hvis ikke, at jeg kedede mig ved det. Det var kun Ethan der havde kedet mig igår, hvor jeg var blevet meget overrasket af Twalhas læsning. Philippe gik det også rigtig godt med, så jeg havde nogle stykker, der ikke havde læst endnu. Jeg foreslog, at jeg kunne læse med Benitah og det syntes Courtney, var en god ide. Godt initiativ selv at tage. Benitah ville gerne læse to bøger. Den første gik godt, hun er dygtig. Den anden var der nogle underlige ord i og det gik ikke nær så godt. Det begyndte at kede mig. Der var langt igennem dem og hun ville ellers gerne læse den færdig, men jeg kunne godt se, at den var sej at komme igennem. Jeg foreslog hende, at jeg kunne læse det sidste. Som sagt så gjort. Jeg læste bogen færdig og vi gik tilbage til klassen.

Courtney ville kører direkte efter timen i dag fordi, at hun havde så meget arbejde og ville undgå den time, hvor forældrene kommer og henter sine børn. Hun virker til at føle sig forpligtet til at være der.
Jeg gik ud for at spise rollex. Lækker mad! Derefter hjem med musik i ørene.

Jeg skulle på apoteket for at have forkølelsessårs creme. Det var ellers noget af et projekt i sig selv. De mente bestemt, at det var malaria, man kunne ikke smører creme på munden, det er ikke sundt. Der var mange problemer. Og de vidste ikke, hvad de skulle give mig mod det. Jeg havde sagt flere gange en creme, som Anja sagde jeg kunne købe. Da jeg til sidst skrev den ned, så fattede de det. 6 kroner for creme. Det lyder billigt.

Jeg gik hjem. Fik airtime (taletid) og vand fra det lille marked. Da jeg kom hjem ville jeg gå i bad, hvor jeg finder ud af, at min mave er fyldt med små blærer, der egentlig minder om forkølelsessårs blærer. Anja mente ikke, at det kunne være forkølelsessår. Det kunne være en reaktion på solen. Der var godt nok rødt der, hvor det var, men nogle steder var ikke rødt før dette. Og det er jo snart længe siden, at jeg har været i solen? Jeg tror, at det er pga. for megen creme, fugt og varmen. Hun sagde, at jeg kunne tage på hospitalet. Men det gad jeg faktisk ikke og ville lige se det an til i morgen.

Jeg tog en antihistamin og faldt i søvn kort tid efter. Da jeg vågnede var det væk. Men det var ligesom om, at det havde sovet, for nogle steder dukkede de stille op igen.
Jeg satser stadig på, at det er for megen creme. Min mave er i hvert fald dejlig blød nu. Jeg havde også fået lidt på den ene kind, men det er heldigvis ikke dukket op igen, endnu.

Aftensmaden var omelet med tomat og bønner. Det var nu egentlig meget lækkert.

Resten af aftenen tænkte jeg over kreative ideer til morsdags gaver. Det skal vi lave i morgen. Courtney foreslog kort, så det arbejdede jeg ud fra.
Mine ideer er lige nu:
Jeg vil have børnene til at tegne en lille tegning på et stykke hvidt papir, som bagefter klistres på et kort, som former en ramme omkring. Jeg vil gerne have dem til at skrive mors dag øverst.
Bagefter vil jeg gerne have, at de fortæller, hvad der skal stå i kortet. En voksen skriver det ned og de skriver det af i kortet. Husk en masse hjerter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar