18. marts 2014
Det
var lidt svært at komme op til morgen, men det blev ikke senere end, hvad det
plejer at være.
Efter
lidt vand i hovedet gik det bedre. En bolle og the fik kroppen i gang. Ud af
døren og musik i ørene. Jeg var klar til skole og på skolen, da mine børn råbte
Nille! og var så glade for, at se mig var jeg frisk.
Courtney
var heldigvis kommet tilbage. Jeg frygter, at hun har for travlt til at
besvarer mine spørgsmål i dag. Men jeg har lagt billet ind.
Philippe
kom igen lidt før klokken ringede. Vi nåede en side med lektier og så fik han
lov at lege, da han var færdig. Det er en stor belønning og motivation til at
blive færdig.
Da
timen ringede ind bad Courtney mig om at hjælpe James i denne uge, hvor Hannah
er væk. Jeg startede med at overvære, at de skrev ned, hvad de havde lavet i
weekenden. Anna i Hannahs klasse var rimelig hurtig færdig. Sarah og Joyce
kunne stort set ikke koncentrere sig. Der var al for megen snak. Joyce blev
slet ikke færdig.
Derefter
bad James mig om at tage matematik i deres egen klasse. Sikke et job at få. At
gå fra 1 klasse til en 6-7 klasse. De var virkelig stride. Efter at have
forsøgt mig mange gange med at forklare dem, hvordan man ganger og dividere med
10, 100 og 1000, hentede jeg James, som forklarede, hvad de skulle gøre på
Whiteboardet. De forstod ikke den måde, som jeg forklarede det på.
Sarah
kunne ikke fokusere og pjattede. Da hun mente, at hun var færdig, bad jeg hende
om at forlade klassen og gå ind til James, hvilket gav ro og Joyce
koncentrerede sig. Jeg var ikke i tvivl om, at hun forstod det. Hun arbejdede
godt og hurtigt og gjorde det hele færdigt.
Næste
time havde de fransk, så jeg gik ned til Courtney. Hun sagde, at jeg skulle
være i Rose's klasse en halv times tid. Så kom jeg tilbage og hjalp Philippe.
Tiwe kom ud og skulle være med mig, men jeg forklarede hende, hvad hun skulle
gøre. Jeg var sikker på, at hun kunne gøre det selv. Courtney kom ud og virkede
lidt sur. Hun havde bedt Tiwe om at sidde sammen med mig. Jeg fortalte hende,
at jeg havde forklaret Tiwe, hvad hun skulle og hun sagde, at hun forstod det.
Courtney så ud som om, at Tiwe havde sagt noget andet.
Jeg
brugte lidt ekstra tid med Philippe, for at få en lektie mere færdig.
Tiwe
havde lavet det hun skulle, da jeg kom tilbage.
De
var helt ustyrlige børnene i dag. Courtney ville lave et spil med dem. Det spil,
hvor man skal vende brikker og finde to ens billeder. Det var med ansigter og
der var mange. De fik at vide, at hvis de kiggede med, så ville de kunne huske
dem. Men det var super svært. Farverne på bagsiden forvirrede helt vildt. De
var stribet i regnbuefarver. På bagsiden af æsken var ansigterne og hvilket
land de kom fra. Courtney spurgte børnene, hvad de troede og gennemgik dem
alle. Det er godt for hukommelsen, hvis man gør det over længere tid. Både
selve spillet og huske delen med, hvor de kommer fra og hvad et land egentlig er.
En af børnene sagde, at en kvinde kom fra en ko farm (er det et land?), lidt
bekymrende, men hun kunne da nævne et landenavn.
I
pausen fik jeg endelig muligheden for at spørge Courtney om spørgsmålene til
skolebloggen.
Efter
pausen var jeg i James klasse. James tegnede på tavlen, noget helt tilfældigt.
To hold skulle hver især gøre den færdig på 10 sek. Jeg bestemte, hvem der
vandt.
Bagefter
skulle de tegne efter et tema. En ad gangen, de andre skulle gætte. Den der
gættede skulle tegne en ny og den der tegnede før, skulle give en ny ting den
næste skulle tegne.
Resten
af tiden var jeg i Courtneys klasse. De havde lavet sommerfuglens livscyklus.
Den var meget sød og i morgen skal de lave menneskets livscyklus. Måske jeg
skal hygge lidt med at tegne i aften.
Courtney
spurgte, om ikke jeg kunne lave Art and Craft med klassen torsdag og fredag,
med påsketema. Selvfølgelig. Hun sagde, at de havde en del materialer, så jeg
kunne planlægge noget og så kunne vi finde materialer til det. Spændende.
Ansvaret vælter ned i hovedet på mig nu.
Efter
skole lavede Philippe og jeg lige lidt flere lektier. Ny aftale er, at vi laver
det vi kan nå om morgenen. Et sæt lektier og hvis der er mere, så skal det
laves efter skole og der skal samtidig øves spellingtest efter skole.
To-do
listen ser sådan ud for resten af dagen:
-
Skrive min blog rent.
-
Skrive læringsmål ind og lave dem færdige.
-
Skrive mails til skolen i DK.
-
Lave institutions beskrivelse til skolebloggen.
-
Planlægge Art (kreativt arbejde) til torsdag og fredag med Påsketema.
Jeg
var virkelig frisk og med masser af energi, da jeg gik hjem fra skole. Jeg
skulle bare hjem og fræse alle mine gøremål igennem. Da jeg kommer hjem viser
det sig, at der ikke er noget strøm. Øv bøv. Jeg havde heller ikke være så
smart, at min computer var ladet op fra sidst havde brugt den. Derfor, brugte
jeg min sidste strøm på at snakke med min mor. Det er dejligt at snakke lidt
dansk. Det sker ikke så tit mere. Det er kun med Anja og på skype. Sådan vil
det også være i fremtiden, når Hannah tager hjem. Men jeg har ikke noget i mod
det.
I
stedet for mine andre gøremål fik jeg gjort nogle huslige ting. Jeg flyttede
alle mine ting fra den hylde, som bliver Camillas, i de tre uger, hvor hun skal
være her. Jeg åbnede min kuffert og pakkede alt det unødvendige væk og
organiserede min hylde. Det ser lidt rodet ud, men lidt plads giver anledning
til ophobning af mange ting på et sted.
Desuden
fik jeg pakket alle de brugte flasker væk, ryddet op rundt omkring på værelset
og fejet. Det var skønt, sikken en følelse. Gud, hvor jeg dog elsker det. Men
en eller anden, send venligst min støvsuger mod Uganda!
Efter
alle mine gøremål gik jeg i byen efter vand og jeg købte samtidig tun og
tomatsauce. Jeg tog en boda hjem, da jeg fornemmede, at mine vabler, var ved at
få vabler. Jeg har gået meget rundt i mine sandaler på det sidste.
Da
jeg kom hjem, sad jeg med fødderne i baljen og forsøgte at få koldt vand.
Badevandet kan altså ikke kaldes koldt, når man har brug for det. Da strømmen
stadig ikke var kommet, fandt jeg mit strikketøj frem. Jeg skrev lidt på
mobilen og da jeg lige havde pakket det ud, kom strømmen. Sikken et held, for
min lange to-do liste og sørgeligt, at jeg ikke fik strikket. Men jeg kunne nok
heller ikke holde op igen, hvis det kom dertil.
Efter
at have arbejdet på computeren i 4 timer ser resultatet sådan ud:
Jeg
har skrevet mails til skolen, nogle er sendt afsted, andre mangler tilføjelser
og dokumenter.
Jeg
har skrevet mine læringsmål ind og de skal bare gennemarbejdes nu. Jeg har læst
rundt omkring, hvad de skal omhandle, men syntes ikke, at jeg er blevet helt
klog på dem endnu.
Jeg
har planlagt begge dages kreative arbejde, jeg har såfremt lavet en miniguide
over de ideer jeg har fået.
Jeg
er da nået halvvejs, men nu her da klokken er 22.30 føler jeg mest for, at
slappe af resten af min vågne tid og få skyllet tæerne inden jeg skal knalde
brikker.
Første
skoledag efter ferie veloverstået og ser frem til en fed skoledag igen i
morgen, en kort en, som sluttes af med at bruge den resterende tid i
træningscentret, hvis mine vablers vabler tillader det.
Vil i se mine miniguide?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar