21. februar 2014
Da klokken var 8.15 var Philippe
klar til at lave hans lektier. Han arbejdede godt i dag. Regnestykkerne gik
godt. Han arbejdede selvstændigt, med lidt støtte. Han fortalte selv, at det
var minus vi skulle lave. Der lå et stykke papir med sprog på bordet. Han ville
virkelig gerne lave det. Så vi gennemgik det og lavede 3 ud af 9. Vi brugte
bogstaverne til at lave ordene først og skrev dem af bagefter. Han var virkelig
stolt og ville gerne vise det til Courtney.
Der var spellingtest til morgen i
dag. 5 ord. Vi havde kun øvet dem igår. Det er ikke til at sige, om de har øvet
derhjemme. Philippe havde 2/5 rigtige og de andre 3 var nearby. Jeg var stolt
og det var han også, meget! Highfive. Vi aftalte, at næste gang skulle han
mindst have 3 rigtige.
Bagefter gik vi ud for os selv. Vi
øvede de ord, som er i den bog vi arbejder med. Det er forskellige bøger med
bogstavlyden, små ord, der indeholder bogstav og lyd og, hvordan bogstavet
skrives. De tilhørende ordkort er sat sammen af disse bogstaver, som er i
bogen. (I bogen som vi arbejder med nu er bogstaverne: s a t i p n, ordene er:
sit, sat, pat, tin, pin, ant, pan, tap, nip og snap) Vi plejer at ligge 5 kort
op ad gangen. Vi udtaler lydene på bogstaverne og siger hele ordet. Ved at sige
lydende først, er det nemmere at sige hele ordet, da det er lydene sagt
hurtigt.
Bagefter finder Philippe bogstaverne
og ligger op ved siden af kortene. Det gjorde han imens jeg hentede kaffe,
hvilket ikke tog lang tid. Jeg kom tilbage og han næsten færdig med det sidste
ord. Han har haft svært ved at finde bogstaverne, hvor de ligger i kassen, men
lærer det hurtig ved det visuelle.
Han fjerner kortene og har bogstaverne,
som han skriver ordene af efter. I dag ville han gerne fjerne det hele, have
mig til at sige ordene og så skrive dem ned. Det gik super godt og kun med én
ændring i NIP, hvor han havde glemt i og han kunne selv se fejlen.
Til sidst fik han kortene og
tjekkede, om han havde gjort det rigtigt og satte flueben ved dem.
Bagefter øvede vi bogstavet S. At
skrive det pænt og læseligt. S er et svært bogstav! Men til sidst blev det
rigtig godt.
I klassen så jeg, at vi manglede at
skrive datoen (det er rart at kunne se fremskridt fra dato til dato) og jeg
spurgte ham, om han kunne se, hvad vi manglede i toppen. Han kunne se det og
ville selv skrive det. Til morgen havde vi snakket om, at det var den 20. igår
og derfor skulle man lægge en dag til. Der gik en lyspærer op for ham. Han
skrev derfor 21 feb. Well done!
Arbejdet med Tiwe var udfordrende.
Vi startede med matematik. Vi lavede minus stykker og det tog hårdt på
koncentrationen for hende. Hun ville rigtig gerne lægge tallene sammen. Hun
havde svært ved at koncentrere sig, om at tælle fingre og læse stykket, for at
se, hvad hun skulle gøre. Vi startede med at tælle det høje tal på fingrene.
Hun skulle sige, hvad hun skulle gøre, altså ”take away”. Og hvilket tal det
var. Jeg fortalte hende, at hun skulle give antallet væk og tælle, hvor mange hun
havde tilbage. Hun havde rigtig svært ved 0. At hun ikke skulle give
nogle væk, men hun stadig havde det hele tilbage. Så det skal vi øve noget
mere. Vi øvede at skrive tallene rigtigt. Nu skriver hun tallene nedefra. Jeg
prøver at lærer hende at skrive tallene oppefra. Og den rigtige vej. Hun
snakkede gerne om alt muligt andet end tallene. Pludselig noget helt andet.
Vi lavede sprog bagefter. Det ville
hun meget hellere.
Vi startede med bogen. Den samme som
Philippe bruger. Hun kunne nogle af sangene til bogstaverne. Jeg kan dem ikke
endnu. Jeg prøvede at forklare hende, at hun ikke skulle synge. Men fortælle
mig lyden på ordet. Så sang hun igen. Hun har svært ved at forstå en besked,
virker det som om. Vi øvede ordene. Jeg ville gerne have hende til at sige
lydende. Hun kunne ordene, så det var svært at forklare hende. Nogle af
ordlydene kunne hun ikke, eller også ville hun bare have mig til at sige dem.
Vi fandt kortene og hun skulle finde
bogstaverne i kassen. Det gik meget bedre med at finde dem i dag. Og
koncentrationen var bedre. Hun brugte, at sige alfabetet, da hun ikke kunne
finde N. Hun sagde lydende på de fleste bogstaver og det er hun bedre til end
Philippe. Hun skrev ordene ned, på hende måde. Vi skal øve at skrive bogstaverne
rigtigt og gerne pænt. Det skal være sådan at det kan læses og man ikke er i
tvivl om, hvilket bogstav der er tale om. I spellingtesten, havde hun skrevet
noget der lignede et E. Hun fik rigtig for det, men der var lidt tvivl om det.
De lærer på to forskellige måder. Det
skal jeg lige ind i og det giver mig ekstra læring, fordi jeg skal finde ud af,
hvordan hun bedst lærer og, hvordan jeg skal arbejde med hende, frem for den
måde, som jeg arbejder med Philippe.
Efter middag så jeg film med
klassen. Første del af Polar Ekspressen.
Vi havde lidt problemer med lyden, som var meget lav, på trods af, at alt var
skruet fuldt op.
Jeg har haft en fantastisk dag, men
lidt hård. Det krævede lige en lille lur, så vi var klar til at tage ud og
spise med Iganga’pigerne.
Inden vi tog afsted var jeg ude og
snakke med Ruth. Arthur var der og jeg tog ham op og sagde Hej. Uden videre huggede han glasset fra en tom neglelak ned i
kindbenet på mig. Lige under øjet. Det gjorde ondt! Det er kønt at gå rundt med
sådan et hævet kindben, når man skal i byen.
Vi tog på Seiling Club og så
solnedgangen. Vi mødtes med pigerne på den indiske restaurant. Endnu et godt
måltid.
Det var egentlig ikke meningen, men
vi ville gerne lidt i byen. Vi kørte først til Mezzanine, et sted vi har hørt
meget om, men der var lukket. Derfor tog vi på The Office. Hvorfor ikke? Det
var fedt og musikken var god i dag. Vi hyggede med dans, vandpibe og alkohol.
Hannah og jeg tog hjem klokken 1. Jeg havde ondt i mit kindben og øje. Jeg er
spændt på at se, om farven udvikler sig til mere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar