søndag den 23. februar 2014

Well done!

21. februar 2014

Da klokken var 8.15 var Philippe klar til at lave hans lektier. Han arbejdede godt i dag. Regnestykkerne gik godt. Han arbejdede selvstændigt, med lidt støtte. Han fortalte selv, at det var minus vi skulle lave. Der lå et stykke papir med sprog på bordet. Han ville virkelig gerne lave det. Så vi gennemgik det og lavede 3 ud af 9. Vi brugte bogstaverne til at lave ordene først og skrev dem af bagefter. Han var virkelig stolt og ville gerne vise det til Courtney.

Der var spellingtest til morgen i dag. 5 ord. Vi havde kun øvet dem igår. Det er ikke til at sige, om de har øvet derhjemme. Philippe havde 2/5 rigtige og de andre 3 var nearby. Jeg var stolt og det var han også, meget! Highfive. Vi aftalte, at næste gang skulle han mindst have 3 rigtige.
Bagefter gik vi ud for os selv. Vi øvede de ord, som er i den bog vi arbejder med. Det er forskellige bøger med bogstavlyden, små ord, der indeholder bogstav og lyd og, hvordan bogstavet skrives. De tilhørende ordkort er sat sammen af disse bogstaver, som er i bogen. (I bogen som vi arbejder med nu er bogstaverne: s a t i p n, ordene er: sit, sat, pat, tin, pin, ant, pan, tap, nip og snap) Vi plejer at ligge 5 kort op ad gangen. Vi udtaler lydene på bogstaverne og siger hele ordet. Ved at sige lydende først, er det nemmere at sige hele ordet, da det er lydene sagt hurtigt.
Bagefter finder Philippe bogstaverne og ligger op ved siden af kortene. Det gjorde han imens jeg hentede kaffe, hvilket ikke tog lang tid. Jeg kom tilbage og han næsten færdig med det sidste ord. Han har haft svært ved at finde bogstaverne, hvor de ligger i kassen, men lærer det hurtig ved det visuelle.
Han fjerner kortene og har bogstaverne, som han skriver ordene af efter. I dag ville han gerne fjerne det hele, have mig til at sige ordene og så skrive dem ned. Det gik super godt og kun med én ændring i NIP, hvor han havde glemt i og han kunne selv se fejlen.
Til sidst fik han kortene og tjekkede, om han havde gjort det rigtigt og satte flueben ved dem.
Bagefter øvede vi bogstavet S. At skrive det pænt og læseligt. S er et svært bogstav! Men til sidst blev det rigtig godt.

I klassen så jeg, at vi manglede at skrive datoen (det er rart at kunne se fremskridt fra dato til dato) og jeg spurgte ham, om han kunne se, hvad vi manglede i toppen. Han kunne se det og ville selv skrive det. Til morgen havde vi snakket om, at det var den 20. igår og derfor skulle man lægge en dag til. Der gik en lyspærer op for ham. Han skrev derfor 21 feb. Well done!

Arbejdet med Tiwe var udfordrende. Vi startede med matematik. Vi lavede minus stykker og det tog hårdt på koncentrationen for hende. Hun ville rigtig gerne lægge tallene sammen. Hun havde svært ved at koncentrere sig, om at tælle fingre og læse stykket, for at se, hvad hun skulle gøre. Vi startede med at tælle det høje tal på fingrene. Hun skulle sige, hvad hun skulle gøre, altså ”take away”. Og hvilket tal det var. Jeg fortalte hende, at hun skulle give antallet væk og tælle, hvor mange hun havde tilbage. Hun havde rigtig svært ved 0. At hun ikke skulle give nogle væk, men hun stadig havde det hele tilbage. Så det skal vi øve noget mere. Vi øvede at skrive tallene rigtigt. Nu skriver hun tallene nedefra. Jeg prøver at lærer hende at skrive tallene oppefra. Og den rigtige vej. Hun snakkede gerne om alt muligt andet end tallene. Pludselig noget helt andet.

Vi lavede sprog bagefter. Det ville hun meget hellere.
Vi startede med bogen. Den samme som Philippe bruger. Hun kunne nogle af sangene til bogstaverne. Jeg kan dem ikke endnu. Jeg prøvede at forklare hende, at hun ikke skulle synge. Men fortælle mig lyden på ordet. Så sang hun igen. Hun har svært ved at forstå en besked, virker det som om. Vi øvede ordene. Jeg ville gerne have hende til at sige lydende. Hun kunne ordene, så det var svært at forklare hende. Nogle af ordlydene kunne hun ikke, eller også ville hun bare have mig til at sige dem.
Vi fandt kortene og hun skulle finde bogstaverne i kassen. Det gik meget bedre med at finde dem i dag. Og koncentrationen var bedre. Hun brugte, at sige alfabetet, da hun ikke kunne finde N. Hun sagde lydende på de fleste bogstaver og det er hun bedre til end Philippe. Hun skrev ordene ned, på hende måde. Vi skal øve at skrive bogstaverne rigtigt og gerne pænt. Det skal være sådan at det kan læses og man ikke er i tvivl om, hvilket bogstav der er tale om. I spellingtesten, havde hun skrevet noget der lignede et E. Hun fik rigtig for det, men der var lidt tvivl om det.
De lærer på to forskellige måder. Det skal jeg lige ind i og det giver mig ekstra læring, fordi jeg skal finde ud af, hvordan hun bedst lærer og, hvordan jeg skal arbejde med hende, frem for den måde, som jeg arbejder med Philippe.

Efter middag så jeg film med klassen. Første del af Polar Ekspressen. Vi havde lidt problemer med lyden, som var meget lav, på trods af, at alt var skruet fuldt op.

Jeg har haft en fantastisk dag, men lidt hård. Det krævede lige en lille lur, så vi var klar til at tage ud og spise med Iganga’pigerne.

Inden vi tog afsted var jeg ude og snakke med Ruth. Arthur var der og jeg tog ham op og sagde Hej. Uden videre huggede han glasset fra en tom neglelak ned i kindbenet på mig. Lige under øjet. Det gjorde ondt! Det er kønt at gå rundt med sådan et hævet kindben, når man skal i byen.

Vi tog på Seiling Club og så solnedgangen. Vi mødtes med pigerne på den indiske restaurant. Endnu et godt måltid.


Det var egentlig ikke meningen, men vi ville gerne lidt i byen. Vi kørte først til Mezzanine, et sted vi har hørt meget om, men der var lukket. Derfor tog vi på The Office. Hvorfor ikke? Det var fedt og musikken var god i dag. Vi hyggede med dans, vandpibe og alkohol. Hannah og jeg tog hjem klokken 1. Jeg havde ondt i mit kindben og øje. Jeg er spændt på at se, om farven udvikler sig til mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar